IKT för pedagoger 1-20 p.
Kursen syftar till att studenten skall utveckla en förståelse
för och kunskap/färdigheter om datorn som personligt/didaktiskt
redskap för informationsspridning/-sökning, kommunikation,
dokumentation, samarbete, problemlösning samt skapande
och utforskande verksamhet.
Kursen ger erfarenhet av att arbeta i en virtuell lärmiljö
och studenten skall utveckla sin förmåga att koppla
arbetet till teorier kring utveckling och lärande och kunna
se didaktiska konsekvenser för sitt eget arbete inom förskola,
fritidshem och skola. Datoriseringens påverkan på barn
studeras ur ett pedagogiskt, utvecklingspsykologiskt, demokratiskt,
socialt och könsmässigt perspektiv.
Kursen är organiserad som distansundervisning med tre samlingar.
Observera att kursen förutsätter att du har datorvana
samt tillgång till internet.
Gick kursen 2003-2004. Kursen är på 3 terminer
och ger 20 poäng. 2 gemensamma träffar, en vid kursstarten
inför första delen som är på två termineroch en inför slutövningen.
Det är riksintag så det passar bra att jobba med
datorer för att träffas/chatta i gruppen.
Redovisningarna läggs in på Fronter,
en webbaserad portal, i för kursen
avsedda rum. Allt för att alla skall se och ta del av varandras
arbeten.
Nackdelen med Fronter är att man inte kan se arbetena
direkt utan allt måste laddas ned först. Och att ladda ned mina
grejer som är mellan 20- 40Mb tar en stund. Speciellt om man sitter
på vanligt modem som några gjorde då. Därför fixade jag denna sida
för att lägga upp allt här som redovisning och för att testa och
leka med html.
|